17 sep 2013

1 Gentse leerling op de 5 zonder diploma uit school

Het Nieuwsblad - 17 september 2013 Eén op de vijf Gentse leerlingen verlaat het onderwijs zonder een diploma op zak. Een cijfer waarmee Gent ver uitsteekt boven het Vlaams gemiddelde (13,9 procent). Enkel Antwerpen doet slechter. Onderwijsschepen : 'Dit is een slecht cijfer. Moest er nog een argument nodig zijn dat een hervorming van het onderwijs aan de orde is, dan is dit het wel.' 

ElkeDecruynaere

 

Gent komt weinig flatterend voor de dag in de studie van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen. Dat verzamelde gegevens over schoolverlaters zonder diploma uit 2010 en komt tot de conclusie dat de situatie erger is dan tot nu werd aangenomen. In Vlaanderen trokken dat jaar 13,9 procent van de leerlingen de schoolpoort achter zich dicht zonder een diploma op zak te hebben. In de steden is het veel erger gesteld, met 28 procent jongeren zonder diploma in Antwerpen en met Gent op een weinig benijdenswaardige tweede plaats. Eén Gentse leerling op de vijf heeft geen diploma. Hoe lager het opleidingsniveau van de moeder, hoe groter de kans dat het kind diplomaloos het onderwijs verlaat. Ook Nederlands als moedertaal speelt een rol, met slechtere cijfers waar er thuis geen Nederlands wordt gesproken. Toch scoort Gent ook slecht bij Nederlandssprekende leerlingen.

 

'Het is gewoon een echt slecht resultaat', geeft Onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) toe. 'Al sinds 2004 zien we het aantal schoolverlaters zonder diploma toenemen in Gent. Ik heb ook geen indicatie dat de toestand sinds 2010 verbeterd is. Zonder diploma werk gaan zoeken in de huidige economische context is vaak de start van een zeer negatief verhaal. Aan ons om dit aan te pakken. We merken dat jongeren door een vakantiejob een verkeerd beeld krijgen van wat ze gaan verdienen. Dat is niet hetzelfde, dat lijken ze onvoldoende te beseffen.'

 

 

'We merken ook uit bevragingen dat tweederde van de jongeren zonder diploma na een jaar al aangeeft spijt te hebben van die beslissing', zegt Decruynaere. 'Hier speelt het volwassenonderwijs een grote rol om die mensen opnieuw aan boord te trekken. We zien dat nu al in de cijfers, dat er meer twintigers zich inschrijven.' 'We moeten nu vooral kritisch naar onszelf kijken en meer inzetten op ouderparticipatie. We hebben nu al brugfiguren in het lager onderwijs, we gaan die ook introduceren in het secundair. Alleen zijn wij als stadsnet maar een kleine speler in het secundair. Een netoverschrijdende aanpak is nodig. Wanneer een leerling van het ene net naar het andere overstapt, stroomt er nu te weinig info door over die leerling. Via de vzw Toppunt - een samenwerking tussen drie CLB's - willen we dat probleem aanpakken.'

 

Mania Van der Cam, directrice van KTA Mobi aan de Coupure: 'Het is een toenemend probleem. We zien nu meer 15-jarigen in het derde middelbaar die eigenlijk de begeleiding van het bijzonder onderwijs nodig hebben. Wij hebben niet de middelen om hen die begeleiding te geven. Omdat ze niet kunnen volgen, haken ze af.'  'Een goed doorgevoerde hervorming - waar leerlingen pas later een keuze moeten maken en vooraf van zoveel mogelijk vakken kunnen 'proeven' - zou een oplossing kunnen zijn', aldus Van der Cam

 

 

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.