21 apr 2016

Betere schoolresultaten door betrokken ouders

De Standaard - 21/04/2016 - Bert Van der Hoogerstraete

In het secundair onderwijs zijn ouders minder actief betrokken bij het schoolleven van zoon- of dochterlief. Maar een nauwe relatie tussen school en ouders leidt tot betere schoolresultaten. Dat bewijst het proefproject met brugfiguren van de stad Gent. 

 

'Mijn ouders zijn heel blij, want mijn punten zijn verbeterd. En ik ben ook voor de eerste keer naar een bibliotheek gegaan.' Dat zegt Jolien (13) van het Onze-Lieve-Vrouw-Instituut. De middelbare school neemt sinds februari vorig jaar deel aan het proefproject 'brugfiguren secundair onderwijs' van de stad Gent. Ook de VIP-school, KTA MoBi en de Provinciale Middenschool doen mee.

De schooldirecteurs zijn laaiend enthousiast. 'Vorig schooljaar kwam 48 procent van de ouders van kwetsbare gezinnen naar het oudercontact', zegt Henk Vlerick, directeur van de Provinciale Middenschool. 'Dit jaar ligt dat aantal op 71 procent. De betrokkenheid van de ouders is veel groter geworden.' Ook Mania Van der Cam is gelukkig. 'In 2014 waren er 75 aanwezigen op onze infoavond voor de eerste graad. In 2015 waren er 124', zegt de directrice van het KTA MoBi.

Brug tussen school en ouders

Dat succes hebben de scholen te danken aan de brugfiguren die de stad heeft aangesteld. Ze onderhouden actief contact met de ouders van leerlingen. Dat gaat van een simpel telefoongesprek tot een bezoek bij de ouders thuis. 'We willen ouders veel meer bij het schoolleven betrekken, want de leerlingen hebben daar baat bij', zegt schepen van Onderwijs Elke Decruynaere (Groen). 'Hun thuissituatie helpt ons hen te begrijpen en beter te begeleiden, met betere schoolresultaten als gevolg.'

Op zich zijn brugfiguren niets nieuws, want ze bestaan al sinds 1997 voor het basisonderwijs. Maar vorig jaar werd het project doorgetrokken naar de zogenaamde B-stroom. Dat is de eerste graad van het middelbaar onderwijs dat leerlingen op een beroepstechnische richting voorbereidt. 'We merken dat daar de grootste groep kwetsbare leerlingen zit', zegt Decruynaere. 'Daarom hebben we besloten het proefproject op hen te richten.'

Momenteel delen de vier proefscholen twee brugfiguren: Pieter Dejonghe en Maudlin Coussens. 'We werken wel op en samen met de scholen,' zegt Coussens, 'maar we zijn onpartijdig. We hebben zowel oog voor de school als voor de thuissituatie van de leerlingen.'

Toekomst onzeker

Ze stuiten soms op situaties die leraren niet zien. 'Ik ken een meisje van dertien jaar dat met haar vader mee bij de dokter moest om te vertalen', zegt Coussens. 'Haar vader bleek een hersentumor te hebben. Dat was echt een schrijnende situatie, waar we gelukkig tussengekomen zijn.'

Het proefproject met de brugfiguren loopt nog drie jaar. De toekomst is onzeker. 'In de huidige bestuursperiode zijn maar twee brugfiguren opgenomen', zegt Decruynaere. 'Ik droom samen met de scholen ervan om het project uit te breiden.'

 

Lees het volledig artikel op de website van De Standaard