Elke Decruynaere
De grootste uitdaging blijft om ouders het verbod te doen respecteren. Een schoolstraat moet de verkeerschaos rondom de schoolpoorten veiliger maken. Bij de start en het einde van een schooldag worden auto's en brommers een half uur uit de straat verbannen via een mobiel verbodsbord. Het systeem wordt sinds november uitgetest in de Onderstraat en de Vinkeslagstraat in Wondelgem. Met succes.
Uit een enquête bij 444 ouders, schoolmedewerkers en buren blijkt dat acht op de tien mensen achter het initiatief staan. 'De schoolstraat wordt enorm goed onthaald. Drie kwart van de mensen vindt de straat veiliger. De chaos verkleint en fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte', zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. 'Sommige ouders stoppen nu gewoon aan het einde van de straat. Maar er zijn ook een aantal ouders overgestapt op de fiets of het openbaar vervoer.'
Stad Gent wil ook aan andere schoolpoorten in Gent vanaf 1 september schoolstraten opstarten. Vijf scholen hebben zich al spontaan aangeboden. 'Een straat afsluiten is nooit een populair idee', zegt Elke Decruynaere (Groen), schepen van Onderwijs. 'Maar ouders durven nu hun kinderen niet met de fiets naar school brengen door de wirwar van auto's aan de schoolpoort. Ze vinden het veiliger om zelf met de auto te gaan. Die vicieuze cirkel kunnen we met een schoolstraat doorbreken.'
Klik hier voor meer informatie