De Standaard - 12 april 2014
Zuhal Demir en Peter De Roover maken een karikatuur van het voorstel om in Gent de thuistaal op de speelplaats toe te laten, om die karikatuur dan neer te halen. Een klassiek retorische trucje. Uiteraard is het de bedoeling dat anderstalige kinderen het Nederlands zo snel mogelijk beheersen. Nederlands is onbetwist de voertaal in Vlaanderen, ook nu Vlaanderen multicultureel is.
Voor de N-VA is het simpel: zo veel mogelijk onderdompelen in het taalbad van het Nederlands. Maar dat model faalt.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een positieve houding ten aanzien van de thuistaal het leren bevordert. Meertaligheid draagt bij tot een betere verwerving van de leerstof. Een goede kennis van de moedertaal helpt net bij het aanleren van het Nederlands.
Een kind straffen omdat het op de speelplaats zijn moedertaal spreekt heeft een grote impact. Demir en De Roover gaan daar nogal licht over. Maar als de taal van de ouders als fout bestempeld wordt, kan u zich voorstellen wat dat teweegbrengt? De historici bij de N-VA zullen zich ongetwijfeld nog voorbeelden herinneren van grootouders die straf kregen toen ze Nederlands spraken op de speelplaats. Toen was Frans in sommige scholen de norm. Laten we niet dezelfde fout maken als begin vorige eeuw.