17 sep 2015

"Lief dat Nibbels pennen opraapt"

Het Laatste Nieuws - 16 september 2015 - Laurence Van Eenaeme Leerlingen Fr. Laurentistituut dol op assistentiehond in opleiding.Een hond op school: dat zie je niet vaak. Maar voor assistentiehond-in-wording Nibbels is het heel gewoon. "Deze hond wordt opgeleid om een gehandicapt kind met autisme te begeleiden, zodat het zelfstandig naar school kan", zegt directeur Els De Vilder. "Lief dat hij ook pennen opraapt", zegt een leerling.

Els De Vilder is nieuw op het François Laurentinstituut. Sinds dit jaar is ze er directeur. De vrouw, afkomstig uit het Waasland, leidt al jaren assistentiehonden op voor mensen met een beperking. Momenteel is Nibbels, een golden retriever van 9 maanden oud, bij haar in opleiding. "Nibbels is bijzonder, omdat hij specifiek wordt opgeleid om een kind met autisme te begeleiden. Dat is een primeur in België", zegt De Vilder. "Met het M-decreet, waardoor kinderen met autisme nu ook op de gewone school terecht kunnen, is dit meer dan ooit nodig. Dankzij een hond als Nibbels kan een gehandicapt kind met autisme zelfstandig naar school gaan."

Assistentiehonden zijn heel bijzonder. Ze leren onzichtbaar te zijn zodat ze niemand storen, blaffen alleen op bevel of wanneer het baasje in gevaar is, kunnen deuren open- en dichtdoen, iets uit de ijskast halen, helpen met aan- en uitkleden, kleine voorwerpen oprapen, enzovoort. Maar de honden zijn ook sociaal heel belangrijk. "Dankzij zo'n hond ben je niet 'die persoon in een rolstoel', maar eerder 'die persoon met de leuke hond'. Het trekt mensen aan, en dat is voor de baasjes van deze honden ook heel belangrijk", zegt De Vilder. "Autihonden zullen net iets meer moeten kunnen verdragen. Ze zullen bijvoorbeeld meer geknuffeld worden. En ze werken ook als stimulans voor kinderen om dingen zelfstandig te doen, want dan zijn ze toch niet alleen."
 

Aaien verboden

De directeur was bang dat sommige kinderen op school schrik zouden hebben van Nibbels. "Dit is een lagere school, en hij is best een grote hond. Maar hij mag niet blaffen, niet opspringen, dat helpt natuurlijk. Het verloopt eigenlijk heel vlot."

En inderdaad: als de directeur met de hond op de speelplaats komt, verzamelt er meteen een grote groep kinderen rondom hen. Ze vinden het geweldig. "Hij is heel leuk en behulpzaam. Het is lief dat hij ook pennen opraapt", zegt Muharrem (11). "Wel jammer dat we hem niet mogen aaien."

Zo'n hond met een jasje op school, is meteen een aanleiding voor een gesprek over mensen met een beperking. Dat vindt ook schepen van Onderwijs Elke Decruynaere (Groen) een goede zaak. "Het is goed om kinderen te leren dat een handicap de normaalste zaak van de wereld is. Vaak reageren mensen raar op mensen met een zware beperking, niet met slechte bedoelingen, maar eerder uit schrik iets verkeerd te doen. De assistentiehond trekt kinderen aan, en is een ideale aanleiding om er over te praten", zegt ze.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.